مقیاسهای روانسنجی
ایمان شاکری؛ علی. مهداد؛ هادی فرهادی
چکیده
هدف از این پژوهش طراحی و اعتباریابی آزمون قضاوت موقعیتی تفکر اجتماعی انتقادی مدیران در شرکت فولاد آلیاژی ایران می باشد. این پژوهش توصیفی_پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است. نمونه پژوهش شامل 196نفر (برای تحلیل عامل اکتشافی و پایایی) و 210نفر مجزا (برای تحلیل عامل تاییدی و روایی همگرایی) از کارکنان رده های مدیریتی شرکت فولاد آلیاژی ایران می ...
بیشتر
هدف از این پژوهش طراحی و اعتباریابی آزمون قضاوت موقعیتی تفکر اجتماعی انتقادی مدیران در شرکت فولاد آلیاژی ایران می باشد. این پژوهش توصیفی_پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است. نمونه پژوهش شامل 196نفر (برای تحلیل عامل اکتشافی و پایایی) و 210نفر مجزا (برای تحلیل عامل تاییدی و روایی همگرایی) از کارکنان رده های مدیریتی شرکت فولاد آلیاژی ایران می باشد که با روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. به منظور تدوین موقعیت ها و گزینه های پاسخ آزمون از نظر خبرگان موضوع استفاده شد و اعتبار آزمون با استفاده از روش های همبستگی، مطالعه نیکویی برازش، تحلیل عاملی و تحلیل پایایی، مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد سه عامل با مقادیر ویژه بیشتر از یک، 57درصد از واریانس کل نمره ها را تبیین می کند و ضرایب آلفای کرنباخ برای هر یک از مولفه ها و مقیاس کل بالای 7/0بوده است. همچنین نتایج تحلیل عامل تاییدی در تمامی موارد بالاتر از 5/0به دست آمد و روایی همگرایی آزمون با نمرات تفکر اجتماعی انتقادی در کانون ارزیابی همبستگی متوسطی نشان داد. شواهد این پژوهش نشان داد استفاده از مدل مفهومی گروسمن و همکاران و همچنین بکارگیری روش قضاوت موقعیتی به عنوان ابزاری معتبر برای سنجش شایستگی های ارتباطی کارکنان، می تواند به خوبی فکر اجتماعی انتقادی کارکنان در موقعیت های اجتماعی پیچیده سازمانی را مورد سنجش قرار داده و به طور بالقوه، نقطه شروع مناسبی برای طراحی مداخلات آموزشی و توسعه ای سرمایه های انسانی در این زمینه باشد.
افسانه میرزائیان؛ علی مهداد
چکیده
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی تلاش شغلی و رفتارهای شهروندی سازمانی از طریق ابعاد انگیزش شغلی (بیانگیزگی، انگیزه بیرونی اجتماعی، انگیزه بیرونی مادی، انگیزه درون فکنی شده، انگیزه همانند شده، و انگیزه درونی) انجام گرفت. این پژوهش از نوع توصیفی و از نظر روش همبستگی و جامعه آماری آن شامل کلیه کارشناسان بهزیستی استان اصفهان بود. از میان ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی تلاش شغلی و رفتارهای شهروندی سازمانی از طریق ابعاد انگیزش شغلی (بیانگیزگی، انگیزه بیرونی اجتماعی، انگیزه بیرونی مادی، انگیزه درون فکنی شده، انگیزه همانند شده، و انگیزه درونی) انجام گرفت. این پژوهش از نوع توصیفی و از نظر روش همبستگی و جامعه آماری آن شامل کلیه کارشناسان بهزیستی استان اصفهان بود. از میان آنان، تعداد 285 نفر از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش، پرسشنامه 5 سؤالی تلاش شغلی کواس و همکاران، پرسشنامه 19 سؤالی چند بعدی انگیزش شغلی گنگه و همکاران و پرسشنامه 16 سؤالی رفتارهای شهروندی سازمانی لی و آلن بود. دادههای حاصل از با استفاده از روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تحلیل قرار گرفت و یافتههای پژوهش نشان داد که از بین شش بعد انگیزش شغلی، بی انگیزگی و انگیزه بیرونی مادی به صورت منفی و انگیزه درون فکنی شده، انگیزه همانند شده و انگیزه درونی به صورت مثبت با تلاش شغلی، و بی-انگیزگی به صورت منفی و انگیزه بیرونی مادی، انگیزه درون فکنی شده، انگیزه همانند شده و انگیزه درونی به صورت مثبت با رفتارهای شهروندی-سازمانی، دارای همبستگی معنادار هستند (01/0p<). علاوه براین، بیانگیزگی ، انگیزه بیرونی مادی و انگیزه درونی پیشبینی کننده معنیدار (01/0p<) تلاش شغلی و بیانگیزگی، انگیزه بیرونی اجتماعی و انگیزه درونی پیشبینی کننده معنیدار (01/0p<) رفتار شهروندی سازمانی بودهاند و توانستهاند به ترتیب 8/15 و 2/26 درصد از واریانس تلاش شغلی و رفتار شهروندی سازمانی را تبیین نمایند. بنابراین، بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان چنین نتیجهگیری نمود که با افزایش انگیزش شغلی، میتوان تلاش شغلی و رفتار شهروندی سازمانی را افزایش داد.